Kokos203
Administrator
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: świętokrzyskie
|
|
Elementy perkusji |
|
Bęben wielki, inaczej bęben basowy, taktownik lub centrala - największy bęben w całym zestawie perkusyjnym, charakteryzujący się mocną konstrukcją i niskim brzmieniem. Wraz z werblem daje podstawę rytmu. Średnica instrumentu mieści się w zakresie od 18" do 26". Najczęściej spotykanym modelem jest bęben o średnicy 22" przy 16" głębokości.
Dźwięki z bębna basowego najczęściej wydobywa się używając pojedynczego lub podwójnego mechanizmu nożnego - tzw. stopy. Stopy podwójnej używa się głównie w niektórych odmianach jazzu, rocka i metalu, m.in. w celu wykonania tzw. blast beatów.
Elementami budowy bębna basowego są zwykle:
* drewniany lub metalowy korpus
* przednia i tylna membrana (przeciwległa do perkusisty może zawierać otwory, lub zostać usunięta w niektórych przypadkach)
* obręcze przyciskające membrany
* zestaw śrub napinających membrany
* opcjonalne gniazdo mocowania statywu dla półkotłów (w górnej części instrumentu)
* nóżki unieruchamiające bęben w poziomie
* (opcjonalnie) podwójna stopa – element zestawu perkusyjnego przeznaczony do grania szybszych lub bardziej skomplikowanych rytmów. Umożliwia granie dwiema stopami na jednej centrali. Z początku takie granie było popularne tylko w muzyce metalowej i czasem punkowej, obecnie zaczęło przenikać do wielu innych styli.
Floor tom (zwany też studnia, kocioł) - instrument muzyczny z grupy membranofonów, będący częścią zestawu perkusyjnego, rodzaj tomu o większych rozmiarach, zazwyczaj stawiany na podłodze. Typowe rozmiary to 18" x 18", rzadziej 18" x 16" czy 16" x 16". Mniejsze floor tomy (np. 14" x 14") są charakterystyczne dla jazzowych zestawów perkusyjnych.
Tom-tom lub rzadziej tom - instrument z grupy membranofonów o nieokreślonej wysokości dźwięku, będący częścią zestawu perkusyjnego. Najczęstsze rozmiary tom-tomów to: 10" x 12" i 11" x 13" (głębokość / średnica). W budowie przypomina werbel (z wyjątkiem sprężyn i napinającego je mechanizmu). W zestawie perkusyjnym tomy umieszcza się zwykle nad bębnem basowym lub montuje do niego przy pomocy statywu. Najniższą brzmieniowo i największą jego odmianą jest kocioł.
Rototom - bęben o pojedynczym naciągu wyróżniający się brakiem korpusu z membraną napiętą na metalowej, dwuczęściowej ramie.
Jako jeden z niewielu membranofonów można je bardzo szybko nastroić do danej wysokości dźwięku przekręcając wokół osi cześć mocująca membranę. Dzięki temu mechanizmowi zasięg skali równy jest nawet oktawie.
Rototom używany jest zwykle w muzyce klasycznej, często również w edukacji muzycznej jako tańszy i lżejszy substytut kotłow. Do dzisiaj stosowany jest przez wielu perkusistów: Bill Bruford, Terry Bozzio, Neil Peart czy Nick Mason (solo we wstępie do utworu "Time" z płyty Pink Floyd "The Dark Side of the Moon").
Rototom został wynaleziony we wczesnych latach 70. XX wieku przez firmę Remo i był produkowany w wielu rozmiarach (od 6" do 18").
Bęben mały (werbel, bębenek, tamburo militare) - instrument perkusyjny z grupy membranofonów, który wraz z wielkim bębnem stanowi podstawową część zestawu perkusyjnego.
Standardowe werble mają zazwyczaj średnicę 14" i głębokość 5,5". Są także werble głębokie (o głębokości 6") i werble piccolo (o głębokości 4") dające znacznie wyższe dźwięki przy uderzaniu niż werble głębsze. Istnieją również werble marszowe, zazwyczaj głębsze od tych z zestawu perkusyjnego, stosowane np. w orkiestrach dętych.
Hi-hat, rzadziej hi hat - instrument z grupy idiofonów, będący częścią zestawu perkusyjnego. Najczęściej występuje w rozmiarach 14" i 13".
Zbudowany jest z dwóch talerzy perkusyjnych, zamontowanych na statywie zwanym brake machine lub brake-maszyna. Talerze ustawione są względem siebie wewnętrznymi powierzchniami. Górny z nich przykręca się do metalowego pręta, będącego częścią brake-maszyny. Talerz górny jest ruchomy, dolny zaś nieruchomy, ale nie jest usztywniony. Możliwa jest regulacja kąta nachylenia dolnego talerza względem górnego, co wpływa na zmianę dźwięku przy hi-hacie otwartym i półotwartym. Wspomniany mechanizm uruchamiany jest tzw. "stopą", będącą analogią do stopy bębna basowego.
crash talerz o różnej grubości w rozmiarach od 12 do 21 cali. Jest on używany dla podkreślenia rytmu w granym utworze (podbijania brzmienia bębna basowego lub werbla). Cienkie talerze są cichsze, ich dźwięk jest wyższy, natomiast grubsze wydają głośny, niższy dźwięk. Występuje również talerz typu crash-ride łączący zalety talerzy typu crash i ride.
Ride - jeden z podstawowych talerzy w zestawie perkusyjnym.
Ride jest zazwyczaj największym talerzem w zestawie, występuje w rozmiarach od 18" do 22", najczęściej 20". Ma dość wyraźny i długo wybrzmiewający dźwięk. Zwykle jest używany, podobnie jak hi-hat, do wybijania regularnych wartości rytmicznych, najczęściej ćwierćnut lub ósemek
China - instrument z grupy idiofonów o nieokreślonej wysokości dźwięku, wykorzystywany w zestawie perkusyjnym
Splash jest to rodzaj talerzy perkusyjnych, które występują głównie w rozmiarach od 6 do 12 cali. Wykorzystywane są do krótkich (szybko wybrzmiewających) akcentów.
stax połączenie dwóch talerzy typu crash oraz china, w różnych kombinacjach rozmiarowych.
bell zazwyczaj małe, i wypukłe, montowane dowolną stroną wydają dżwięk podobny do kopułki ride'a. W rozmiarach od 4" do 11" cali
chimes (również wind chimes, dzwonki chińskie) jest to umieszczony na statywie rząd metalowych rurek lub płytek różnej długości.
Cowbell - z ang. "krowi dzwonek" - przeszkadzajka perkusyjna, wyglądem i brzmieniem przypominająca właśnie dzwonek zawieszany krowom na szyi. Służy przede wszystkim do grania rytmów poprzez wybijanie pewnych regularnych lub nieregularnych wartości rytmicznych. Może stanowić element zestawu perkusyjnego.
Bębenek baskijski (tamburyn, tamburyno) – instrument muzyczny perkusyjny z grupy membranofonów, składający się z drewnianej (czasem metalowej) obręczy, na którą naciągnięto z jednej strony skórę. Na specjalnych poprzeczkach wydrążonych w obręczy zawieszone są ruchome blaszki (czasem również dzwoneczki), które nadają temu instrumentowi charakterystyczny dźwięk. Na bębenku baskijskim gra się uderzając lub pocierając jego membranę bądź potrząsając całym instrumentem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|